Trăim vremuri în care domneşte fărădelegea. Nimic nu mai
funcţionează, nimic nu-ţi mai dă siguranţa zilei de mâine. Instituţiile
publice sunt împărţite în două (instituţiile naţiunii şi instituţiile puterii),
armata a fost desfiinţată, sistemul de sănătate şi învăţământul la fel,
economia a fost paralizată şi vândută pe bucăţi, resursele vândute şi ele, sau
arvunite. În plus, România e „fezandată” pentru a deveni groapă de gunoi pentru
deşeurile toxice ale Europei iar legile, care mai există, sunt instrumentate de
magistraţi-infractori si politicieni imbecili. Suntem, într-un cuvânt, „Ţara
lui Papură Vodă”. Chiar dacă nu mai ştim de unde vine expresia, o folosim
corect, căci ea sintetizează perfect realitatea pe care tocmai am expus-o...
Există, în istoria noastră, două denumiri de o mare
plasticitate, a căror origine s-a estompat, dar care au intrat în folclorul
istoric prin rezonanţa comică a formulării: „Pazvante Chioru” şi „Papură Vodă”.
Ambele sunt, atât prin conţinut, cât şi prin expresie, de provenienţă
oltenească. Prin sintagmele în care sunt incorporate („vremea lui Pazvante
Chioru” şi „ţara lui Papură Vodă”), ele exprimă, de fapt, două perioade
istorice distincte, aflate aproximativ una în continuarea celeilalte. Despre
prima („vremea lui Pazvante Chioru”) am mai scris şi am încadrat-o cronologic
în a doua jumătate a epocii fanariote, mai exact la interferenţa secolelor
XVIII şi XIX (1790-1809). A fost denumită aşa după porecla lui Pazvanoglu,
paşa de la Vidin , care făcea incursiuni devastatoare în zona Olteniei,
locuitorii fiind nevoiţi să îndure, pe lângă jugul fanariot, şi jaful
pazvangiilor. Această perioadă a fost precedată însă de o alta
(1735-1880), la fel de tulbure, în care ţinutul Olteniei (Valahia Mică), lipsit
de conducere politică şi legi, s-a numit „ţara lui Papură Vodă”. Toate
teritoriile româneşti deveniseră practic, în această perioadă, teatru de război
între habsburgi, otomani şi ruşi.
Totul a început cu Pacea de la Passarowitz din 21 iulie
1718, încheiată între Imperiul Otoman, pe de o parte, și Imperiul Habsburgic și Republica Venețiană pe de altă parte.
Tratatul a fost semnat la Požarevac , Serbia (cunoscut sub denumirea germană
Passarowitz). S-a întâmplat atunci un fapt fără precedent: Oltenia, care nu
făcea parte din Imperiul Otoman, a fost cedată Imperiului Habsburgic fără ca
domnitorul român de la vremea aceea să aibă vreo reacţie. Pe de altă parte,
boierii craioveni, care erau foarte puternici, au acceptat tacit situaţia,
pentru că le convenea, având în vedere comerţul şi afacerile importante pe care
le aveau cu austriecii, dar şi conflictul de privilegii care apăruse în 1716
între ei şi Nicolae Mavrocordat, primul domn fanariot din Ţara Românească.
A fost cea mai ruşinoasă pagină din istoria Olteniei,
dar care avea să se întoarcă pedepsitor, ca o răzbunare, atât împotriva
boierilor, cât şi împotriva austriecilor. Astfel, din cauza tentativei acestora
din urmă de a instaura în Valahia Mică (Kleine Walachei) o administrație proprie, susținută militar, și transformarea ei
într-o provincie imperială (alipire administrativ-teritorială pe care nici
turcii nu o putuseră realiza, timp de secole), s-a declanşat o puternică mișcare de rezistenţă,
care a cuprins toate segmentele societății, de la țărani și micii meseriași, până la comercianți, mica și marea boierime. Mai
ales că austriecii au încercat și convertirea la
catolicism a populației, construind chiar o catedrală
papistaşă la Craiova . Edificiul
a fost însă distrus de craioveni imediat după ce construcția
a fost terminată.
Amploarea haiduciei din Oltenia a atins cote
nemaintâlnite în Europa, devenind un fel de serviciu militar obligatoriu. Tradiția populară spune că
tinerii olteni care nu luau calea haiduciei, cu greu își găseau o fată,
nefiind considerați bărbați dacă nu ucideau
măcar un soldat imperial.
Un foarte vrednic haiduc al Olteniei din perioada
aceea a fost Pavel Lotru din Bălceşti, căutat de mai bine de trei ani de
imperiali şi de potere, fără a fi prins. De la el au primit austriecii cea mai
grea lovitură, în toată perioada cât au stat în Oltenia.
Se întâmpla în 1726. Pavel Lotru, care haiducea pe
ambii versanţi ai Carpaţilor (Oltenia şi zona Sibiului), avea mai multe
ibovnice nemţoaice şi unguroaice, majoritatea neveste ale bogătaşilor din
Sibiu . Una dintre acestea i-a dat de veste lui Pavel că în Oltenia urma să
sosească o mare caravană ce strânsese taxele din Ungaria, Croaţia şi Ardeal,
urmând să facă acest lucru şi în Oltenia. Caravana era compusă din 20 de căruţe
cu pereţi metalici, fiecare trasă de câte opt perechi de cai nemteşti,
arhipline de pungi cu galbeni.
Ceata lui Pavel Lotru
s-a unit cu cele ale lui Radu Ursan şi Neagu Papură şi au atacat caravana
austriacă la Drăgăşani , confiscând tot aurul. Jaful a fost atât de păgubitor
pentru habsburgi, încât a provocat în imperiu o adevărată prăbuşire financiară,
drept pentru care banul Craiovei, Gheorghe Cantacuzino, a fost destituit. Din
acest moment, boierii din Craiova au început acțiunile
de împotrivire față de administrația habsburgică,
obstrucționând toate încercările austriecilor de a strînge taxe sau de
a-şi impune administraţia.
Hanul Pruteanu in paragina
Fântâna Purcarului
În 1733, în ajunul
Crăciunului, într-o cârciumă din Craiova ( la hanul Puțureanu
de lîngă fîntîna Purcarului), a avut loc un incident minor cu efecte uriaşe. Un oarecare Lorincz,
soldat în armata imperială, amețit băutură, a agresat verbal mai multe
femei. S-a iscat un scandal care a degenerat într-o bătaie între soldații care îl însoțeau și oltenii de la mesele
din jur. Soldații au reușit să fugă şi să se
refugieze în garnizoană. Incidentele păreau aplanate, mai ales că soldatul
respectiv fusese pedepsit și trimis la carceră pentru încălcarea
conduitei militare. Cîteva ore mai tîrziu, însă, probabil instigată de oamenii
banului și de haiduci, populația Craiovei, înarmată,
s-a adunat în jurul garnizoanei imperialilor cerînd să le fie predat Lorincz,
pentru a fi judecat de ei. Întrucât comandantul a refuzat, a urmat un asediu de
câteva ore, în urma căruia garnizoana a fost incendiată iar cei 375 de soldați au pierit, fie în
flăcări, fie linșați de populație.
Panduri trecând Oltul
După acest incindent,
austriecii au realizat că trupele lor nu reușesc
să se impună într-o regiune străină, plină de haiduci, aşa că, în ianuarie
1734, au hotărât să-şi retragă cea mai mare parte a trupelor și
să angajeze mercenari din rândul populației din zonă. A fost
actul de naștere al pandurilor olteni. Lucrurile au luat însă o întorsătură
neașteptată:
mulți haiduci au găsit bună ideea ca, în loc să jefuiască boierii
sau imperialii, să ia banii ca simbrie, fără să facă nimic, aşa că s-au înrolat
ca panduri. Timp de aproape doi ani, austriecii au plătit soldă unor haiduci ca
să prindă alți haiduci, fără ca vreun haiduc să fie prins.
În fruntea acestor “trupe de commando” era un personaj
controversat, acel Neagu Papură, el însuşi haiduc sau tâlhar, participant la
furtul de la Drăgășani, care îi costase atît de scump pe
austrieci. Realizând că au luat “ţeapă”, imperialii au refuzat să le mai
plătească solda. Supăraţi, pandurii au atacat Craiova, jefuind și torturând pe cei cîțiva reprezentanţi ai
administrației austriece rămași, apoi au jefuit și incendiat mai multe
case boierești. A fost picătura finală pentru austrieci, care au
decis să părăsească definitiv Oltenia, cu ani buni înainte ca aceasta să fie
retrocedată pe baza tratatelor internaționale (1739, pacea de
la Belgrad , între habsburgi şi otomani). Au părăsit-o aşa cum au obţinut-o,
dar cu pagube imense, mult mai mari decât în urma unei înfrângeri militare. În
Craiova, ca şi în toată Oltenia, s-a creat însă un vid de putere, care avea să
ducă la dispariţia Băniei , a doua instituție politică a țării ca importanță, după domnie.
După puseul de violențe care a durat cîteva
luni, societatea caioveană și-a găsit totuşi un
echilibru. Boierii au reușit să-l convingă pe același Neagu Papură să
conducă o miliție a pămîntului, pentru a potoli
atacurile haiducilor și hoților. De la acest
Neagu Papură a rămas expresia “Țara lui Papură Vodă” care a depășit cu mult aria
Olteniei şi timpul istoric determinat, intrând în folclor cu sensul peiorativ
de țară fără stăpîn, unde
legile nu mai există. După alte cîteva luni, Neagu Papură a fost înlocuit de
boieri și el a luat din nou
drumul codrului.
Casa Băniei şi Catedrala Sf. Dumitru (
Craiova )
Timp de 35 de ani (1735-1770), “Ţara lui Papură
Vodă”, a devenit, aproape fără voia ei, un fel de stat independent: Țara Românească nu o
putea revendica pentru că aparținea Imperiului Habsburgic, iar după
1739 domnitorii fanarioți n-au avut puterea necesară să se
impună fără acordul oltenilor. Pe de altă parte, turcii, care erau încolțiți de ruși și austrieci, au stat
deoparte, mulțumindu-se să întărească paza cetăților de la Dunăre , de
teama atacurilor și jafurilor
haiducilor. Paradoxal, acest
interval istoric a fost de-a dreptul benefic pentru Oltenia. Fără sistem
legislativ, dar și fără
tributuri și
taxe plătite turcilor, austriecilor sau fanarioților
de la București, viața
majorității populației s-a îmbunătățit. Boierii au asuprit
mai puțin țăranii, de teamă ca aceştia să nu-şi facă singuri dreptate,
comercianții și boierii și-au continuat afacerile la adăpostul cetelor înarmate de
slujitori, iar procesele și judecățile au dispărut, diferedele rezolvându-se “la mica înțelegere”,
prin forță sau aplicând legile pămîntului. Orașul s-a dezvoltat
vertiginos, construindu-se multe clădiri, biserici și ateliere.
În această perioadă (1750 - 1756) a fost ridicată și biserica “Madona
Dudu”, (catedrala Maicii Domnului). Cea mai luminoasă figură a acestei perioade
este boierul Constantin Obedeanu, un om blînd, împăciuitor cu toată lumea,
iubitor de carte și artă, partizan
declarat al realipirii Olteniei la Țara Românească. El a
ajutat cât i-a stat în putere pe țărani în disputele cu
boierii, iar în 1754, a înființat primul spital modern al Craiovei
(pînă atunci existau doar bolnițe la unele mănăstiri). Tot el a
instituit, în 1759, învățământul organizat, căci până atunci
educația se făcea în casele
boierilor sau pe lângă biserici, ca o obligaţie nescrisă a preoţilor. Școala Obedeanu este
prima școală în adevăratul
sens al cuvântului, iar în primăvara anului 1826 a fost transformată în Școala Națională de Limba
Română, azi denumită Colegiul Național Carol I din
Craiova . Ca vechime, este a doua școală românească de
grad mediu, după liceul “Sfântu Sava” din București (1818)…
Oltenia, în perioada în care s-a identificat cu
sintagma “ Ţara lui Papură Vodă”, este un paradox istoric. Abandonată de
austrieci, necucerită de turci şi stăpânită, practic, de haiduci, a găsit
resursele interne să se redreseze organic. După reintrarea efectivă în
graniţele Tării Româneşti a urmat însă perioada cea mai nenorocită din istoria
ei, denumită, aşa cum am mai spus, “vremea lui Pazvante Chioru”, încheiată
violent, în 1821, cu revoluţia lui Tudor Vladimirescu.
Am putea spune, de dragul metaforei, că trăim “în ţara
lui Papură Vodă” din “vremea lui Pazvante Chioru”. În sens strict istoric, există
o oarecare analogie, într-adevăr, însă răsturnată, între Oltenia acelor vremuri
şi România ultimilor 23 de ani: am avut o revoluţie în 1989, a urmat o perioadă
în care toţi dregătorii au furat cât au putut, culminând cu jaful naţional din
“vremea lui Pazvante Chioru”. Iar acum avem o ţară condusă de Uniunea Europeană
“de expresie germană”, cu un preşedinte asa zis suspendat şi membri ai
divanului (parlamentului) care iau calea “haiduciei civile” pentru a se pune în
slujba poporului (cazul Ioan Ghişe). Suntem, practic, “Ţara lui Papură Vodă”,
ţară fără legi şi fără stăpânire legitimă. Ar urma, conform acestei evoluţii
inverse, să revenim la autodeterminarea statului organic, de care vorbea
Eminescu, fără să-l asculte nimeni. Este, evident, o speculaţie. Dar, mai
ştii…?
Surse documentare:
Istoria României în date,
Editura Enciclopedică Română, 1971 (coordonator Constantin C.
Giurescu), Wikipedia (Istoria
Craiovei, Nicolae
Mavrocordat), Romînia Liberă(Haiduci, panduri, partizani)
Autor: Miron Manega
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu